2009. február 3., kedd

Főszereplő a hajdina

Régebben úgy tekintettem a hajdinát tartalmazó receptekre, hogy "ez kihagyható". Nem igazán kedveltem a hajdina átható illatát, ami megmaradt, bármit is csináltam vele.

Nemrégiben azonban felfedeztem egy világosabb fajta hajdinát, aminek semmi "szaga" nincs, sőt teljesen semleges. A használata nagyon egyszerű, a recepttől függően vagy a megadott ideig kell áztatni, vagy ha a recept csíráztatott hajdinát ír elő, akkor fél óráig kell áztatni, majd leszűrni, és időnként átöblíteni. Egy nap után megjelennek a kis csírák, és már fogyasztható is. Ha a kicsírázott hajdinát megszárítod, akkor sokáig eláll, és müzlibe, salátára szórva remek, ropogós hajdina falatkákat kapsz.

A hajdináról így ír a Wikipédia. Olvassátok el!

Így néz ki a világos hajdina:

1 nap csíráztatás után pici kis "kukacok" jelennek meg a szemeken (már fogyasztható)

A második napon már a csírák ilyen hosszúak. Ekkor már érdemes vagy elfogyasztani, vagy eltenni a hűtőbe.

Elkezdtem hát kipróbálni a hajdinás recepteket, és újabb és újabb ötleteim támadtak. Könnyű vele dolgozni, jó az állaga, az íze. Ilyenkor télen szerintem nélkülözhetetlen a nyerskonyhából, hiszen a hajdina köztudottan melegítő hatású étel, hiába esszük szobahőmérsékleten, mégis megtölt melegséggel, energiával, és nagyon finom.

A másik nagy előnye számomra, hogy alacsony a zsírtartalma. A nyerskosztosok gyakran esnek abba a hibába, hogy a magkenyerek, krékerek, magpástétomok túl sok zsiradékot tartalmaznak, és ezekből sokat fogyasztva egyszerűen rosszul lesznek. Én is jártam így, ezért azt gondolom, érdemes erre odafigyelni. A hajdniából készült ételek könnyűek, nem ülik meg az ember gyomrát. Melegen ajánlom mindenkinek.

A következő recept Szilvi ötlete volt, (ő pedig Sacitól tanulta, de hát így van ez) és nagyon nagy sikert aratott nem csak a potluck-on, hanem utána itthon is. Mert ez az étel azóta állandó lakója a hűtőszekrénynek, ahogy elfogy, készítem máris a következő adagot. A férjem és a gyerekek kenyérre kenve fogyasztják, uborkával, paprikával, lilahagymával.

Nem élek vissza a türelmetekkel, íme itt a hajdinából készült kolbászkrém (a név ne tévesszen meg senkit, nincs benne kolbász)

Hajdina kolbászkrém (ott van középen, cukkíni karikákkal körbevéve)



15 dkg 2 napig csíráztatott hajdina összeturmixolva egy kevés vízzel
10 dkg (vagy szükség szerinti, hogy megfelelő állagú legyen) őrölt tökmag
3 kis gerezd fokhagyma
sok fűszer: pirospaprika, őrölt és egész kömény, feketebors
1 evőkanál hidegen sajtolt napraforgó olaj, hogy krémesebb legyen (nem szükséges)
egy kevés só

Ez a kép egy itthoni verzióról készült, ez kicsit lágyabb lett, mint Szilvié:


Ez pedig krékerre kenve, paprikával, lilahagymával.


17 megjegyzés:

Edina írta...

Szia Gitta!

Nagyon jó ötletnek találom ezt a krémet bárki is találta ki:)
Én is azért örülök a hajdinának, mert ált a crackeres receptek olajos magvakból készülnek. Szóval ezennel ez a probléma megoldva, mert túl sok mag nem túl jó nekem, legalábbis azt tapasztaltam.

Köszi az ötletet,

Edina

Dora írta...

A hajdina kolbaszkrem nekem is nagyon bejott! :-)
Eloszor feltem, hogy a hajdina hogy fog kicsirazni, de nagyon egyszeru es gyors. Es csak ugy magaban salatara szorva is nagyon finom.
Koszi szepen a receptet! :-)

Gitta írta...

Szia Edina!
Igen, én sem bírom az olajos magokat!
Gitta

Gitta írta...

Szia Dóri! Valahogy most én is úgy látom, hogy mindenbe tudok hajdinát tenni. Salátára, a csokiba, a levesbe. puszi, Gitta

Szilvi írta...

Szia Gitta!

Minimális vízzel turmixolom a hajdinát, és kézzel keverem aztán hozzá a többi alapanyagot, azért lesz sűrű :-)

puszi

Dia írta...

Hol tudtál venni ilyen világos hajdinát? Én eddig még mindenhol csak a sötétbarna hajdinát láttam, de annak az íze nekem nem jön be - pedig már jó néhányszor nekifutottam a témának, hátha jobb lesz, ha másképpen főzöm meg (de nem).

Gitta írta...

Dia, én ugyanígy jártam. A barna hajdina illata, íze... nem tudtam megszeretni. Több helyen lehet fehért hajdinát venni, Mediline, Mammut biobolt.
Gyere el a potluck-ra, vinni fogok egy két csomaggal.
puszi, Gitta

Dia írta...

ÁÁÁÁÁ! Mennék nagyon szívesen, de messze lakom (Várpalotán). Nálunk nincsenek ilyen boltok, amiket felsoroltál, lehet , hogy keresek valami webáruházat, talán ott hozzájutok:)

Bog írta...

Szia Dia!

Székesfehérvár közelebb van? Itt lehet kapni fehér hajdinát, pl a Várkörúti bioboltban, vagy a Budai útiban is.
Vagy Veszprémben is szétnézhetsz:
Eszter Biobolt 8200, Fórum Bevásárló központ Kistó u. 27.
Natur Porta 8200, Budapest út 8.
Vita-terra 8200, Budapesti út 7.
Ezek a vegetarianus.hu-ról vannak.

Remélem segítettem,
Bogi

Helga írta...

Sziasztok!

Én vettem hajdinamagot csíráztatásra, de kb. 5-6 nap után sem csírázott, csak büdösödött és rothadt. A világos hajdina egy-két nap alatt tényleg fogyasztható?
Győrben sem lehet kapni, de majd megpróbálom esetleg a Mammutos bioboltot...

Gitta írta...

Szia Helga! Igen, a barna hajdinával én is így jártam. Vegyél világosat, az nagyon finom, második nap már fogyasztható.

Annipanni írta...

Igen, igen! Én is ezért jutottam el a hajdinához! Mert a dióféléktől túl sok lett a savam, pedig sosem égett a gyomrom. Nagyon jól hangzik ez a recept, ez lesz a következő, amit kipróbálok. Most éppen a hajdinakenyeret aszalom... :)

Kati írta...

Szia Gitta!
Nagyon guszták ezek a hajdinás cuccok :-) Engem épp tegnap beszéltek rá a hajdina csíráztatására a bioboltban, már be is áztattam :-)
Egyébként, én a győri Bio ABC-ben vettem, szóval tuti, hogy ott most lehet kapni világos hajdinát :-)
Örülök, hogy rábukkantam a blogodra :-)
Kati

Gitta írta...

Szia Kati, örülök, hogy megtaláltál! Hajdinából elég sok mindent lehet készíteni, nézd meg a hajdina kása receptet, és a hajdinás kenyeret is!

Adri írta...

Kedves Gitta!

Pár napja találtam rád, szuper ez a sok recept! Én még elég új vagyok nyers dolgokban, pár sütit már készítettem, de sósból ez az első. Végülis elég finom lett a krém, de szerintem lehetne ez még jobb is =)

Szeretném megkérdezni, hogy pontosan mennyi az a "sok" fűszer? Én fél adag krémhez használtam 8 mk paprikát, 2 mk fűszerköményt, 1,5 mk borsot és 1/2 mk sót. Nagyon mellényúltam?

Köszönöm előre is és kellemes ünnepeket! =)
Adri



furkesz írta...

Sziasztok!

Nem tudtok Veszprémben működő vegán közösségről?
És olyan éttermet, ahol vegán ételt is felszolgálnak?

I.

Jakab Antal írta...

Kedves Fürkész,

nem tudok közösségről, sem étteremről,de jómagam igyekszem a lehető legvegánabbul táplálkozni és sokat is surgolodok, forgolodok a konyhában illetve bujom Gitta blogját is. Te azóta találtál bárkire is?

Udv.: Panna