2009. február 3., kedd

Főszereplő a hajdina

Régebben úgy tekintettem a hajdinát tartalmazó receptekre, hogy "ez kihagyható". Nem igazán kedveltem a hajdina átható illatát, ami megmaradt, bármit is csináltam vele.

Nemrégiben azonban felfedeztem egy világosabb fajta hajdinát, aminek semmi "szaga" nincs, sőt teljesen semleges. A használata nagyon egyszerű, a recepttől függően vagy a megadott ideig kell áztatni, vagy ha a recept csíráztatott hajdinát ír elő, akkor fél óráig kell áztatni, majd leszűrni, és időnként átöblíteni. Egy nap után megjelennek a kis csírák, és már fogyasztható is. Ha a kicsírázott hajdinát megszárítod, akkor sokáig eláll, és müzlibe, salátára szórva remek, ropogós hajdina falatkákat kapsz.

A hajdináról így ír a Wikipédia. Olvassátok el!

Így néz ki a világos hajdina:

1 nap csíráztatás után pici kis "kukacok" jelennek meg a szemeken (már fogyasztható)

A második napon már a csírák ilyen hosszúak. Ekkor már érdemes vagy elfogyasztani, vagy eltenni a hűtőbe.

Elkezdtem hát kipróbálni a hajdinás recepteket, és újabb és újabb ötleteim támadtak. Könnyű vele dolgozni, jó az állaga, az íze. Ilyenkor télen szerintem nélkülözhetetlen a nyerskonyhából, hiszen a hajdina köztudottan melegítő hatású étel, hiába esszük szobahőmérsékleten, mégis megtölt melegséggel, energiával, és nagyon finom.

A másik nagy előnye számomra, hogy alacsony a zsírtartalma. A nyerskosztosok gyakran esnek abba a hibába, hogy a magkenyerek, krékerek, magpástétomok túl sok zsiradékot tartalmaznak, és ezekből sokat fogyasztva egyszerűen rosszul lesznek. Én is jártam így, ezért azt gondolom, érdemes erre odafigyelni. A hajdniából készült ételek könnyűek, nem ülik meg az ember gyomrát. Melegen ajánlom mindenkinek.

A következő recept Szilvi ötlete volt, (ő pedig Sacitól tanulta, de hát így van ez) és nagyon nagy sikert aratott nem csak a potluck-on, hanem utána itthon is. Mert ez az étel azóta állandó lakója a hűtőszekrénynek, ahogy elfogy, készítem máris a következő adagot. A férjem és a gyerekek kenyérre kenve fogyasztják, uborkával, paprikával, lilahagymával.

Nem élek vissza a türelmetekkel, íme itt a hajdinából készült kolbászkrém (a név ne tévesszen meg senkit, nincs benne kolbász)

Hajdina kolbászkrém (ott van középen, cukkíni karikákkal körbevéve)



15 dkg 2 napig csíráztatott hajdina összeturmixolva egy kevés vízzel
10 dkg (vagy szükség szerinti, hogy megfelelő állagú legyen) őrölt tökmag
3 kis gerezd fokhagyma
sok fűszer: pirospaprika, őrölt és egész kömény, feketebors
1 evőkanál hidegen sajtolt napraforgó olaj, hogy krémesebb legyen (nem szükséges)
egy kevés só

Ez a kép egy itthoni verzióról készült, ez kicsit lágyabb lett, mint Szilvié:


Ez pedig krékerre kenve, paprikával, lilahagymával.


17 megjegyzés:

Edina írta...

Szia Gitta!

Nagyon jó ötletnek találom ezt a krémet bárki is találta ki:)
Én is azért örülök a hajdinának, mert ált a crackeres receptek olajos magvakból készülnek. Szóval ezennel ez a probléma megoldva, mert túl sok mag nem túl jó nekem, legalábbis azt tapasztaltam.

Köszi az ötletet,

Edina

Unknown írta...

A hajdina kolbaszkrem nekem is nagyon bejott! :-)
Eloszor feltem, hogy a hajdina hogy fog kicsirazni, de nagyon egyszeru es gyors. Es csak ugy magaban salatara szorva is nagyon finom.
Koszi szepen a receptet! :-)

Gitta írta...

Szia Edina!
Igen, én sem bírom az olajos magokat!
Gitta

Gitta írta...

Szia Dóri! Valahogy most én is úgy látom, hogy mindenbe tudok hajdinát tenni. Salátára, a csokiba, a levesbe. puszi, Gitta

Ungvári Szilvia írta...

Szia Gitta!

Minimális vízzel turmixolom a hajdinát, és kézzel keverem aztán hozzá a többi alapanyagot, azért lesz sűrű :-)

puszi

Dia írta...

Hol tudtál venni ilyen világos hajdinát? Én eddig még mindenhol csak a sötétbarna hajdinát láttam, de annak az íze nekem nem jön be - pedig már jó néhányszor nekifutottam a témának, hátha jobb lesz, ha másképpen főzöm meg (de nem).

Gitta írta...

Dia, én ugyanígy jártam. A barna hajdina illata, íze... nem tudtam megszeretni. Több helyen lehet fehért hajdinát venni, Mediline, Mammut biobolt.
Gyere el a potluck-ra, vinni fogok egy két csomaggal.
puszi, Gitta

Dia írta...

ÁÁÁÁÁ! Mennék nagyon szívesen, de messze lakom (Várpalotán). Nálunk nincsenek ilyen boltok, amiket felsoroltál, lehet , hogy keresek valami webáruházat, talán ott hozzájutok:)

Bogi írta...

Szia Dia!

Székesfehérvár közelebb van? Itt lehet kapni fehér hajdinát, pl a Várkörúti bioboltban, vagy a Budai útiban is.
Vagy Veszprémben is szétnézhetsz:
Eszter Biobolt 8200, Fórum Bevásárló központ Kistó u. 27.
Natur Porta 8200, Budapest út 8.
Vita-terra 8200, Budapesti út 7.
Ezek a vegetarianus.hu-ról vannak.

Remélem segítettem,
Bogi

Unknown írta...

Sziasztok!

Én vettem hajdinamagot csíráztatásra, de kb. 5-6 nap után sem csírázott, csak büdösödött és rothadt. A világos hajdina egy-két nap alatt tényleg fogyasztható?
Győrben sem lehet kapni, de majd megpróbálom esetleg a Mammutos bioboltot...

Gitta írta...

Szia Helga! Igen, a barna hajdinával én is így jártam. Vegyél világosat, az nagyon finom, második nap már fogyasztható.

Annipanni írta...

Igen, igen! Én is ezért jutottam el a hajdinához! Mert a dióféléktől túl sok lett a savam, pedig sosem égett a gyomrom. Nagyon jól hangzik ez a recept, ez lesz a következő, amit kipróbálok. Most éppen a hajdinakenyeret aszalom... :)

Unknown írta...

Szia Gitta!
Nagyon guszták ezek a hajdinás cuccok :-) Engem épp tegnap beszéltek rá a hajdina csíráztatására a bioboltban, már be is áztattam :-)
Egyébként, én a győri Bio ABC-ben vettem, szóval tuti, hogy ott most lehet kapni világos hajdinát :-)
Örülök, hogy rábukkantam a blogodra :-)
Kati

Gitta írta...

Szia Kati, örülök, hogy megtaláltál! Hajdinából elég sok mindent lehet készíteni, nézd meg a hajdina kása receptet, és a hajdinás kenyeret is!

Névtelen írta...

Kedves Gitta!

Pár napja találtam rád, szuper ez a sok recept! Én még elég új vagyok nyers dolgokban, pár sütit már készítettem, de sósból ez az első. Végülis elég finom lett a krém, de szerintem lehetne ez még jobb is =)

Szeretném megkérdezni, hogy pontosan mennyi az a "sok" fűszer? Én fél adag krémhez használtam 8 mk paprikát, 2 mk fűszerköményt, 1,5 mk borsot és 1/2 mk sót. Nagyon mellényúltam?

Köszönöm előre is és kellemes ünnepeket! =)
Adri



Papírsárkányfotó írta...

Sziasztok!

Nem tudtok Veszprémben működő vegán közösségről?
És olyan éttermet, ahol vegán ételt is felszolgálnak?

I.

Unknown írta...

Kedves Fürkész,

nem tudok közösségről, sem étteremről,de jómagam igyekszem a lehető legvegánabbul táplálkozni és sokat is surgolodok, forgolodok a konyhában illetve bujom Gitta blogját is. Te azóta találtál bárkire is?

Udv.: Panna