2009. december 8., kedd

Aszalt gyümölcsös golyók


Dulminánál láttam nemrég aszalt gyümölcsökből helyes kis golyókat. Klasszikus nyers recept, az aszalt gyümölcsöket kicsit beáztatjuk, lecsepegtetjük, majd valamilyen diófélével aprítjuk, ízesítjük, összedolgozzuk, majd a masszából tetszőleges formát készítünk. Most tényleg azt szerettem volna, ha az aszalt gyümölcsök dominálnak, ezért kétszer annyi gyümölcsöt tettem bele, mint diót.

A család kedvence a következő összeállítás:

1 csésze dió (beáztatva, majd megszárítva)
1 csésze datolya (beáztatva)
1 csésze szárított sárgabarack (ezt is áztatni kell kicsit)
csipet fahéj, szegfűszeg, citromhéj, 1-2 evőkanál citromlé

kókuszreszelék vagy kakaópor a beforgatáshoz

A hozzávalókat aprítógépbe tesszük, először a diót, majd aztán a nedvesebb hozzávalókat. Jól le kell csepegtetni mindent, hogy összeálljon egy masszává, és ne legyen túl nedves. A sárgabarackot én csak nagyon rövid ideig áztattam, így még tudott a masszából nedvességet szívni magába. Mielőtt a gépbe tettem volna, minden aszalt gyümölcsöt egészen apró darabra vágtam. Az ízesítés most a karácsonyt idézi, az illata és az íze is olyan "mézes sütis" lett. A citromlé kell bele a tömény édes íz tompítására.

Ha nincs aprítógéped, akkor a diót szokásos módon daráld meg (kézi darálóval pl.), és az aszalt gyümölcsöket vágódeszkán éles késsel vágd egészen apró darabokra. Majd az egészet kézzel jól dolgozd össze.

A masszából kicsi golyókat formáztam, akkor így néztek ki:

Ezzel csak egy baj volt, bár nem tettem bele mézet, mégis kicsit ragacsos lett. Választhattam, hogy beteszem néhány órára az aszalógépbe, hogy kicsit kiszáradjon, vagy meghempergetem valamilyen száraz cuccban, amitől fogható lesz. Ez utóbbit választottam. A felét kókuszreszelékbe forgattam:

A másik felét kakaóporba: (karobot is próbáltam, de az nem tapadt rá rendesen, a kakaó jobbnak bizonyult)


Pont olyan picik lettek a golyók, hogy 1 golyó = 1 falat lett.

Hát ez is gyorsan elfogyott.

1 megjegyzés:

Adorján Éva írta...

szia Gitta!

ha a gyümölcsöket nem áztatod be nem lesz ragacsos. én egészen krémesre aprítom a magokat - vagy egy részüket - az szépen összeragasztja a masszát. (maximum a végén szoktam hozzáadni egy kevés vizet ha nem áll össze)
ennek az a másik előnye hogy sokáig eláll