2009. július 3., péntek

Tökfőzelék nyersen

Először a júniusi potluck-on ettem nyers tökfőzeléket, Klári jóvoltából, hála érte.

Azóta már én is többször kipróbáltam, az eredeti recepten változtattam egy kicsit, így megszületett a nyers tökfőzelék Gitta módra, íme:

Hozzávalók 4 személyre
1 kg gyalult tök
fél citrom leve
fél sárgarépa
fél zellerszár
1 szelet paprika
1 nagyobb fej lilahagyma
1 evőkanál fehér miso
2 evőkanál kendermag

kis csokor kapor

3 kiskanál Himalaya só (a tök besózásához)

A tök felét turmixgépbe tesszük a többi hozzávalóval, és kevés vízzel sima állagúra keverjük. A zöldségek helyett használhatunk szárított zöldségekből készült ételízesítőt is, de ha van kéznél friss zöldség, akkor azt használd! A kaprot a végén tedd bele.

A tök másik felét sózd be, és tedd félre egy fél órára. Jól nyomkodd ki a levét, vágd fel kisebb darabokra, majd keverd össze a szósszal.

A sózással itt vigyázni kell, a szószt én külön nem is sóztam meg, mert a besózott töktől a főzelékünk lesz annyira sós, amennyire kell.
Ha édesen szereted a tökfőzeléket, akkor egy pici datolyát is tehetsz a szószba.
Kendermag helyett használhatsz más magot, pl kesudióval is nagyon finom, krémes lesz a szósz, de amióta tudom, hogy nem nyers, azóta kevesebbet használom. Ha ez téged nem zavar, akkor kesudióval készítsd el!
Kevesebb kapor kell bele, mint a főtt változatba, mert főzés nélkül a kapor íze megőrzi minden intenzitását! Először én is kicsit többet tettem bele, mint kellett volna. A citrom viszont mehet bele, ez adja azt a jó kis savanykás ízt, amit úgy szeretek a tökfőzelékben!


A fehér miso is elhagyható, de valami különleges aromát ad az egésznek, vele sokkal finomabb.
Nyers fasírttal és paradicsommal ma ezt ebédeltem.
(Ezt a receptet Eszter kérte tőlem, - ITT - a megjegyzések között nézzétek!)

2 megjegyzés:

KryaSpirit írta...

Nézz be hozzám légyszi! Meglepi vár!

Bogi írta...

Szia, nézz be hozzám! Meglepetés vár!